Elektronische identiteitskaart

Met je elektronische identiteitskaart (eID) bewijs je dat je ingeschreven bent in het Belgische rijksregister. Je eID bevat een microchip: hiermee kan je elektronische handtekeningen plaatsen, officiële documenten invullen en via een kaartlezer je identiteit online bevestigen. Hiervoor ontvang je een persoonlijke pincode.

Geldigheidsduur:

  • 12 t.e.m. 17 jaar: 6 jaar geldig
  • 18 t.e.m. 74 jaar: 10 jaar geldig
  • 75 jaar en ouder: 30 jaar geldig (deze certificaten moeten om de tien jaar vernieuwd worden)

Voor wie?

  • Voor Belgen vanaf 12 jaar.
  • Vanaf 15 jaar ben je verplicht om je eID op zak te hebben.

Procedure

  • De dienst Bevolking stuurt je een oproepingsbrief voor de aanvraag van een (nieuwe) identiteitskaart.
  • Maak vervolgens een afspraak met de dienst Bevolking.

Afspraak maken

  • Als je omwille van medische redenen niet naar het gemeentehuis kan komen, is het mogelijk om een ambtenaar bij jou thuis te laten langskomen. Hiervoor moet je vooraf een doktersattest en een recente foto laten afgeven bij de dienst Bevolking.

Wat meebrengen?

Bij de aanvraag:

  • Je oproepingsbrief.
  • Je oude identiteitskaart / je kids-ID / je attest van of diefstal (bij verlies krijg je een attest van verlies bij de aanvraag van je nieuwe kaart).
  • 1 recente pasfoto (max. 6 maanden oud, niet dezelfde als die op uw huidige identiteitskaart, ogen goed zichtbaar, gesloten mond, geen sjaal, geen hoed, ...) conform de ICAO-normen.

Bij afhaling: 

  • Je oude identiteitskaart / je kids-ID / je attest van verlies of diefstal.
  • Je pin- en puk-codes.

Bedrag

  • Normale aanvraagprocedure: € 22,00
  • Aanvraag na diefstal: € 22,00 (breng het attest van diefstal mee, opgemaakt door de politie.)
  • Aanvraag na verlies: € 31,50 (je krijgt een attest van verlies bij de aanvraag van je nieuwe kaart)
  • Dringende spoedprocedure: € 97,00 (levering eID en codes tweede werkdag na aanvraag)
  • Zeer dringende spoedprocedure: € 141,00 (levering eID en codes eerste werkdag na aanvraag)

Afhandeling

  • Na 2 à 3 weken ontvang je een brief met afscheurstrookjes van de FOD Binnenlandse Zaken. In deze brief staan de pin- en pukcode waarmee je de elektronische identiteitskaart kan afhalen en activeren. De pincode kan je wijzigen aan het loket. Maak hiervoor een afspraak met de dienst Bevolking. 

Afspraak maken

  • Kan je zelf niet komen? Iemand anders mag de elektronische identiteitskaart na afspraak afhalen, maar moet hiervoor een volmacht en je oude identiteitskaart meebrengen. Als de volmachtdrager ook je pincode moet aanpassen, moet dit eveneens op de volmacht vermeld worden. Je kan het volmachtformulier hier downloaden.

Uitzonderingen

Diefstal?

  • Je kan gratis naar DOCSTOP bellen via T 00800 2123 2123 en zelf je identiteitskaart blokkeren om misbruik te voorkomen (24/24, 7/7).
  • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de lokale politie. Je ontvangt een attest.
  • Als je je kaart terugvindt binnen de 7 dagen, moet je onmiddellijk contact opnemen met de dienst Bevolking. Je kaart kan dan opnieuw geactiveerd worden. Zo niet, wordt je kaart automatisch geannuleerd, waarna je een nieuwe kaart moet aanvragen.
  • Als je kaart na 7 dagen niet terecht is, wordt je kaart automatisch geannuleerd. Je moet dan langskomen bij de dienst Bevolking om de procedure voor een nieuwe kaart op te starten.Breng 1 recente pasfoto mee (max. 6 maanden oud, niet dezelfde als die op uw huidige identiteitskaart, ogen goed zichtbaar, gesloten mond, geen sjaal, geen hoed, ...) conform de ICAO-normen voor de aanvraag van je nieuwe e-ID.
  • Vertrek je op reis en geraak je niet tijdig aan een nieuwe identiteitskaart? Informeer je bij de dienst Bevolking voor alternatieven.

Verlies?

  • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de gemeente. Je ontvangt een attest. De elektronische functies van je e-ID worden geblokkeerd. Breng 1 recente pasfoto mee (max. 6 maanden oud, niet dezelfde als die op uw huidige identiteitskaart, ogen goed zichtbaar, gesloten mond, geen sjaal, geen hoed, ...) conform de ICAO-normen voor de aanvraag van je nieuwe e-ID.
  • Als je je kaart terugvindt binnen de 7 dagen, moet je onmiddellijk contact opnemen met de dienst Bevolking. Je kaart kan dan opnieuw geactiveerd worden. Zo niet, wordt je kaart automatisch geannuleerd, waarna je een nieuwe kaart moet aanvragen.
  • Als je kaart na 7 dagen niet terecht is, wordt je kaart automatisch geannuleerd. Je moet dan langskomen bij de dienst Bevolking om de procedure voor een nieuwe kaart op te starten.Breng 1 recente pasfoto mee (max. 6 maanden oud, niet dezelfde als die op uw huidige identiteitskaart, ogen goed zichtbaar, gesloten mond, geen sjaal, geen hoed, ...) conform de ICAO-normen voor de aanvraag van je nieuwe e-ID.
  • Vertrek je op reis en geraak je niet tijdig aan een nieuwe identiteitskaart? Informeer je bij de dienst Bevolking voor alternatieven.

Meer info

Contact

Onthaal en snelbalie

Adres
Gemeenteplein 1, 1730Asse
Stratenplan
Routebeschrijving
tel.
02 454 19 19
E-mail
info@asse.be
Website
www.asse.be