Overlevingspensioen en overgangsuitkering

In kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, mag je niet meer naar het loket komen. Gelieve telefonisch contact op te nemen.

Vanaf 1 januari moet je hiervoor bij de dienst Sociale Zaken in het gemeentehuis zijn, na het maken van een afspraak.

Een overlevingspensioen is een pensioen voor de nabestaanden na een overlijden. We noemen het ook wel een weduwepensioen of weduwnaarspensioen.

Een overgangsuitkering is een tijdelijke uitkering voor de langstlevende huwelijkspartner die niet aan de leeftijdsvoorwaarde voldoet, maar wel aan de andere voorwaarden om een overlevingspensioen te ontvangen.

Voor wie?

Overlevingspensioen

Je hebt recht op een overlevingspensioen als huwelijkspartner van een werknemer, zelfstandige en ambtenaar.

Je voldoet aan al deze voorwaarden:

  • Je was minstens 1 jaar gehuwd of je bevindt je in een gelijkgestelde situatie.
  • Je bent niet hertrouwd.
  • Je bent niet veroordeeld voor misdrijven tegenover je overleden huwelijkspartner.

De minimumleeftijd voor het ontvangen van een overlevingspensioen is momenteel 47 jaar en 6 maanden. Er is een overgangsfase voorzien waarbij de minimumleeftijd elk jaar verhoogt met 6 maanden.

Overgangsuitkering

Je hebt recht op een overgangsuitkering als huwelijkspartner van een werknemer, zelfstandige of ambtenaar.

Je krijgt de overgangsuitkering vanaf de maand die volgt op het overlijden en dit
gedurende:

  • 12 maanden OF
  • 24 maanden
    indien je een of meerdere kinderen ten laste hebt op het moment van het overlijden
    of indien er een kind geboren wordt binnen de 300 dagen na het overlijden.
    Meer info

Ambtenaren hebben onder bepaalde voorwaarden recht op een tijdelijke uitkering van 12 maanden.
Meer info

Procedure

Als huwelijkspartner doe je een aanvraag voor een overlevingspensioen indien je partner nog niet met pensioen was op het moment van overlijden of in het buitenland woonde.
Je moet zelf geen aanvraag doen indien je partner al met pensioen was op het moment van overlijden, het dossier wordt automatisch opgestart.

Als huwelijkspartner doe je zelf een aanvraag voor een overgangsuitkering. Je dossier wordt niet automatisch opgestart.
Als je in België woont, doe je deze aanvraag binnen de 12 maanden na het overlijden via Mypension, via de dienst Sociale Zaken of via de Federale Pensioendienst/het Pensioenpunt.

Aanvraag overlevingspensioen via Mypension

Mypension is het onlinepensioenportaal voor alle gepersonaliseerde informatie over wettelijke en aanvullende pensioenen.

Je kan op Mypension o.a. je pensioenaanvraag indienen, de vroegst mogelijke ingangsdatum van je pensioen zien, een loopbaanoverzicht, een raming van je pensioenbedrag, eventuele aanvullende pensioenen en je dossier raadplegen.

Aanmelden op deze site kan:

  • met eId kaartlezer
  • met beveiligingscode via mobiele app
  • met token via mobiele app
  • via “itsme”

Aanvraag overlevingspensioen via de dienst Sociale zaken

Je maakt een afspraak met de dienst Sociale zaken.

Afspraak maken

Aanvraag overlevingspensioen via de Federale Pensioendienst

Zuidertoren, Europaesplanade 1, 1060 Brussel.

Gratis telefoonnummer: 1765 (vanuit het buitenland betalend naar +32 78 15 1765)
Elke werkdag van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur.

Meer info

Aanvraag overlevingspensioen en overgangsuitkering via een Pensioenpunt

De Pensioendienst is aanwezig in het hele land. Experten van de Federale Pensioendienst komen naar je toe om al je vragen over je wettelijk pensioen te beantwoorden.

In Asse is het Pensioenpunt te bereiken elke 2de dinsdag van de maand in het Sociaal Huis, Gasthuisstraat 2, Asse.

  • Voor werknemers: van 09.00 tot 11.30 uur en van 13.30 tot 15.30 uur
  • Voor zelfstandigen: van 09.00 tot 11.00 uur

Voor de vakantieregeling raadpleeg de website.

Wat meebrengen?

  • je identiteitskaart
  • je pincode
  • de brieven van de Federale Pensioendienst die je reeds hebt met betrekking tot je pensioendossier

Bedrag

Gratis

Afhandeling

  • De aanvraag wordt digitaal verzonden. Hiervan ontvang je een ontvangstbevestiging.
  • De Federale Pensioendienst onderzoekt je dossier.
  • Indien er verdere inlichtingen nodig zijn, stuurt de Federale Pensioendienst bijkomende documenten door.
  • Nadien ontvang je een pensioenbeslissing met de berekening van je pensioenbedrag.

Heb je hier graag hulp bij, maak dan een afspraak bij de dienst Sociale zaken voor ‘opvolging pensioendossier’.

Afspraak maken

Contact

Onthaal en snelbalie

Adres
Gemeenteplein 1, 1730Asse
Stratenplan
Routebeschrijving
tel.
02 454 19 19
E-mail
info@asse.be
Website
www.asse.be