Problemen met je energie- of waterfactuur?

Heb je hoge energiefacturen? Kan je deze niet betalen en heb je al schulden opgebouwd bij je leverancier? Heb je een brief gekregen van de Lokale Adviescommissie? Heb je hulp nodig bij je administratie rond energie? Wil je informatie over financiële hulp bij energiefacturen? Onze medewerker zoekt met jou naar een gepaste oplossing voor je energieproblemen.

Op deze pagina:

Bemiddeling energieschulden

Wanneer je problemen hebt om je energiefacturen te betalen, kunnen we je helpen bij de vraag naar een afbetaalplan bij de energieleverancier. Ook voor vragen over je energiefactuur kan je bij ons terecht.

Budgetmeter

Een budgetmeter is een elektriciteits- of aardgasmeter waarbij je op voorhand betaalt voor het verbruik van elektriciteit of aardgas. Als je leverancier je contract opzegt en je de facturen van Fluvius dan ook niet betaalt, wordt een budgetmeter geïnstalleerd.

Hoe laad je de budgetmeterkaart op?

  1. Online opladen

    Je kan de budgetmeterkaart zelf online opladen via www.mijndigitalebudgetmeter.be

  2. Opladen in een oplaadpunt (met je bankkaart)
    Je kan de budgetmeterkaart 7 dagen op 7, 24 uur op 24 opladen
    - Laadpunt Asse: Sociaal Huis, Gasthuisstraat 2, Asse (links van de ingang)
    - Laadpunt Zellik: Brusselsesteenweg 551, Zellik`

Problemen met je budgetmeter?

Neem contact op met het Fluvius klantenkantoor. 
Raadpleeg hier de openingsuren en contactgegevens. 

Sociaal tarief

Denk je dat je recht hebt op het sociaal tarief voor gas en elektriciteit, maar ben je niet zeker? We kunnen voor jou nagaan of je recht hebt op het sociaal tarief en je helpen om dit in orde te brengen.

Verwarmingstoelage stookolie

Als je voldoet aan bepaalde voorwaarden, kan je een gedeelte van je factuur voor mazout/stookolie terugbetaald krijgen. Indien je denkt recht te hebben op deze steun, neem dan contact op binnen de 60 dagen na de levering.

Lokale Adviescommissie (LAC)

Heb je een brief gekregen van de lokale adviescommissie? De lokale adviescommissie is er in eerste instantie om samen met jou een oplossing te vinden voor je energieschulden. Het is dus heel belangrijk dat je reageert op deze brieven.

Op de LAC worden de dossiers besproken van mensen die dreigen afgesloten te worden voor elektriciteit en/of gas en/of water. Deze dossiers worden doorgegeven door Fluvius (gas/elektriciteit) of Farys (water).

Het OCMW onderzoekt de situatie en bemiddelt tussen jou en Fluvius of Farys (watermaatschappij). De LAC beslist over de afsluiting of heraansluiting voor elektriciteit/gas en water.

Minimale aardgaslevering

Personen met een actieve budgetmeter aardgas kunnen in de winterperiode (1 november tot en met 31 maart) een minimale levering aardgas aanvragen indien zij moeite hebben om hun verwarming te betalen. Onze medewerkers zullen je sociale en financiële situatie onderzoeken om na te kijken of je in aanmerking komt. 

Meterstanden gas, elektriciteit en water

We kunnen je helpen bij het doorgeven van meterstanden (gas, elektriciteit, water). Kom ook gerust langs met vragen over meterstanden en energieverbruik.

Vergelijken energieleverancier

Aan de hand van een V-test gaan onze medewerkers voor jou op zoek naar de voor jou goedkoopste leverancier.

Verhuisdocumenten gas, elektriciteit en water

Ben je van plan om te verhuizen? Het is belangrijk om dit te laten weten aan je energieleverancier en hen je meterstanden bij vertrek te bezorgen. We kunnen je helpen bij het invullen en doorsturen van je verhuisdocumenten.

Energie- en waterscan

Onze medewerkers kunnen nagaan of je in aanmerking komt voor een gratis energie- of waterscan.

Als je voldoet aan de voorwaarden, kunnen we je gegevens doorgeven om een energiescan aan te vragen. Wanneer je in aanmerking komt, kan 3WPlus bij jou thuis komen, in elke ruimte tips geven en een spaarpakket installeren.

Ook bij een waterscan kan er iemand langskomen en tips geven over hoe zuinig om te gaan met water. De lektest wordt uitgelegd en kranen en toiletten worden gecontroleerd. Daarnaast krijg je informatie over waar je zelf kan op letten om vroegtijdig een lek op te sporen.

Contact

Onthaal en infobalie

Adres
Gemeenteplein 1, 1730Asse
Stratenplan
Routebeschrijving
tel.
02 454 19 19
E-mail
info@asse.be
Website
www.asse.be