Brandweer

Dringende oproepen (zowel voor een ziekenwagen als voor de brandweer): 112

Niet-dringende hulp: e-loket via www.vlaamsbrabantwest.be

  • wespennest (of wespenlijn: T 02 454 81 18),
  • wateroverlast,
  • stormschade,
  • aanvraag kazernebezoek.

Secretariaat (algemene en administratieve vragen):

T 02 451 49 11 of contact@zvbw.be
Telefonisch enkel van maandag tot donderdag van 09.00 uur tot 12.30 uur bereikbaar.
Dinsdag ook van 13.30 uur tot 16.30 uur.
Vrijdag, zaterdag en zondag enkel via mail.

www.1722.be voor brandweerbijstand bij stormweer en wateroverlast

Burgers die tijdens of na een storm of onweer bijstand nodig hebben van de brandweer voor stormschade of wateroverlast, kunnen het e-loket www.1722.be gebruiken. Het zal de efficiëntie van de dienstverlening verhogen, telefonische wachttijden vermijden en de noodcentrales bij noodweer ontlasten.

Bij noodweer krijgen de noodcentrales 112 erg veel oproepen. Om die noodcentrales te ontlasten, kunnen burgers sinds augustus 2017 op het nummer 1722 terecht voor bijstand van de brandweer bij stormschade of wateroverlast. Het nummer 1722 wordt geactiveerd bij een code geel, oranje of rood van het KMI en er dus onweer, felle neerslag of storm verwacht wordt. Tijdens piekmomenten kan dat nummer echter overbevraagd zijn, waardoor er een wachtrij kan ontstaan. Het e-loket www.1722.be biedt hiervoor een alternatief. Het blijft na de invoering van het e-loket ook nog mogelijk om tijdens noodweer naar 1722 te bellen.

Het e-loket wordt de meest efficiënte manier om hulp van de brandweer bij noodweer te krijgen voor niet-levensbedreigende situaties. Het loket handelt de aanvraag op dezelfde wijze af als een oproep naar het nummer 1722, maar dan digitaal. Elke aanvraag die via het nationaal loket wordt ingevuld, wordt verstuurd naar de juiste hulpverleningszone.

Contact

Onthaal en infobalie

Adres
Gemeenteplein 1, 1730Asse
Stratenplan
Routebeschrijving
tel.
02 454 19 19
E-mail
info@asse.be
Website
www.asse.be