Met een bewijs van leven kan je aantonen dat je nog in leven bent als een bepaalde instantie hierom vraagt, zonder dat je er persoonlijk moet langsgaan. Een bewijs van leven kan opgevraagd worden in het kader van pensioenuitkeringen, financiële instellingen, openbare besturen, ziekenfondsen, …
Voor een bewijs van leven voor de aanvraag van een buitenlands pensioen maak je telefonisch een afspraak.
Voor wie?
Een bewijs van leven kan aangevraagd worden door
- de persoon in kwestie;
- zijn of haar wettelijke vertegenwoordiger (ouder, voogd, ...);
- een bijzondere gemachtigde (bijv. advocaat, notaris, ...).
Procedure
1. Via ons e-loket
2. Online
Via de toepassing 'Mijn dossier'. Je hebt een kaartlezer en je elektronische identiteitskaart met pincode nodig.
3. Via e-mail
Stuur een e-mail naar bevolking@asse.be. Voeg een kopie van je identiteitskaart toe. Vermeld je voornaam, familienaam, adres, telefoonnummer en de reden van je aanvraag.
4. Via de infobalie
Kom langs in het gemeentehuis. Breng je identiteitskaart mee. Je krijgt je document meteen mee naar huis.
Wat meebrengen?
Je identiteitskaart.
Bedrag
Gratis.
Afhandeling
- Bij een aanvraag via e-mail kan je het attest persoonlijk afhalen aan de infobalie van het gemeentehuis, breng hiervoor je identiteitskaart mee. We brengen je op de hoogte als het uittreksel voor je klaar ligt.
- Bij een aanvraag via het loket krijg je het bewijs meteen mee naar huis.
Uitzonderingen
Ben je niet in staat om persoonlijk een bewijs van leven aan te vragen aan het loket (bv. omwille van je fysieke toestand)? Dan komen wij bij jou langs. Contacteer ons voor meer informatie.